Kokeanbefalingen er opphevet med umiddelbar virkning!
Dagbla'.
søndag 21. oktober 2007
fredag 19. oktober 2007
Funn av parasitter i de siste prøvene
Flere prøver av Oslovannet er nå inne. Det er funnet parasitter i noen av prøvene, men det er ikke giardia parasitter og noen prøver er helt rene.
Flere prøver blir offentliggjort senere i dag.
Les mer hos VG.
Flere prøver blir offentliggjort senere i dag.
Les mer hos VG.
53 smittet
Så langt i år er 53 oslofolk smittet med parasitten giardia. Fra 2002 og frem til i dag har antallet økt jevnt og trutt, fra 33 personer i 2002 til 52 i fjor.
Det er ikke flere enn man må regne med i en så stor befolkningsgruppe, mener Karin Nygård ved Folkehelseinstituttet.
–.80 prosent av dem er smittet i utlandet. Økningen skyldes økt reisevirksomhet. Og når flere smittes i utlandet, smittes også flere her i Oslo. Giardia smitter nemlig enkelt fra person til person, innen familien eller miljøer der det er mye kontakt, som i en barnehage. Likevel er det noen tilfeller årlig der vi ikke vet hvor smitten kommer fra, sier hun.
Det er ikke flere enn man må regne med i en så stor befolkningsgruppe, mener Karin Nygård ved Folkehelseinstituttet.
–.80 prosent av dem er smittet i utlandet. Økningen skyldes økt reisevirksomhet. Og når flere smittes i utlandet, smittes også flere her i Oslo. Giardia smitter nemlig enkelt fra person til person, innen familien eller miljøer der det er mye kontakt, som i en barnehage. Likevel er det noen tilfeller årlig der vi ikke vet hvor smitten kommer fra, sier hun.
torsdag 18. oktober 2007
Få vann-sms
Dagbladet lanserer en sms-tjeneste for vannet. Send 'vann' til 2400 og få melding når vannet blir friskmeldt eller eventuelt om kokeperioden blir forlenget. Det koster 5 kroner pr melding, men det er bare disse kunngjøringene som kommer og ikke daglige oppdateringer på situasjonen.
Vannkokeren friskmeldt
Helse- og Velferdsetaten i Oslo og Norges veterinærhøgskole slår nå fast at man kan koke vannet i vannkokere, dette fordi parasittene blir drept ved en temperatur på 80 grader. Det er derfor ikke tvingende nødvendig å bruke kjelen til dette.
Ikke Giardia-parasitter i nye prøver
Vann- og avløpsetaten holder nå pressekonferanse om giardia-parasittene i drikkevannet i Oslo.
Resultatene viser at ingen av de syv prøvene som foreløpig er analysert, inneholder parasitten, melder NTB.
Prøvene inneholdt imidlertid cryptosporidium, som kan føre til diaré.
Hentet fra Aftenposten
Resultatene viser at ingen av de syv prøvene som foreløpig er analysert, inneholder parasitten, melder NTB.
Prøvene inneholdt imidlertid cryptosporidium, som kan føre til diaré.
Hentet fra Aftenposten
Kaffebar
Mange lurer på om det er sikkert å kjøpe seg feks. en kaffe latte på en kaffebar. Man kan gå utifra at det er greit. Da en av Vannetioslos utsendte har snakket med Kaffebrenneriet. Kaffebrenneriet sier at de har vært i kontakt med mattilsynet og veterinærhøyskolen og fått beskjed om at parasitten dør ved 80+grader, samt at filteret i espressomaskinen fanger opp 99.99%av evt. parasitter.
Så gønn på med kaffe latte!
Takk Gro!
Så gønn på med kaffe latte!
Takk Gro!
Livssyklus - Giardia

Giardiasmitte er en viktig årsak til diaré og ernæringssvikt hos barn i Asia, Afrika og Sør-Amerika. WHO har derfor inkludert giardiasis i initiativet for neglisjerte sykdommer. Utfordringene er mange: Det trengs mer kunnskap om hvordan parasitten lager sykdom, sykdommens epidemiologi og naturlige forløp må beskrives bedre, og mer effektiv behandling trengs.
Man smittes ved å svelge cyster fra vann, mat eller fingre som er forurenset med avføring fra mennesker med symptomatisk eller asymptomatisk giardiasis. I tynntarmen omdannes cystene til trofozoitter. Disse har et ganske festlig utseende med to cellekjerner, nesten som øyne, fire sett med flageller og en sugekopp som parasitten fester seg til tarmveggen med og slik forårsaker sykdom.
På vei nedover tykktarmen dannes det igjen cyster, som skilles ut i avføringen og kan starte syklusen igjen.
Kilde: Tidsskriftet.no
Det er bare dritt!
Oset renseanlegg som brukes av 90% av Oslo befolkningen mangler et rensesystem som uskadliggjør parasitter. Så det er mulig det er små mengder avføring som har forårsaket skaden.
Les mer hos Dagsavisen.
Les mer hos Dagsavisen.
Kvinner mellom 20 og 29 år er mest utsatt
I Bergen i 2004 var det kvinner som var mellom 20 og 29 år hardest rammet. Dette skyldes antageligvis at de drakk mest vann, og siden risikoen øker i takt med hvor mye vann du drikker er det selvfølgelig en sammenheng i det.
DONT DRINK THE WATER!
DONT DRINK THE WATER!
Roald (26) fikk ME etter Giardia-smitte
Alle husker vel Giardia-helvete som hærjet i Bergen for tre år siden. Roald er blitt kraftig syk etter sitt møte med Giardia-smitte for tre år siden. VG har et intervju med han-
Les mer hos VG!
Les mer hos VG!
Hva med dyra?
Dyrene blir like lett smittet som oss mennesker, og får tilsvarende symptomer som diaré og slapphet. Hvis dyrets allmenntilstand blir veldig dårlig bør du vurdere å kontakte veterinær. Sykdommen kan behandles med et reseptbelagt legemiddel som fåes på apoteket, sier leder av Institutt for sports- og familiedyrmedisin ved Norges veterinærhøgskole, Ann Margaret Grøndahl til VG Nett.
Alle dyr bør serveres kokt vann da det like lett kan smittes til dyr som til menneske sier VG. De sier også at større dyr ikke reagerer på samme vis som de litt mindre og at fisker imidlertid trygt kan ferdes i akvarier med springvann. Så kan vi bare håpe at dette stemmer.
Drikkevannskildene

Nedbørfeltet til Maridalsvannet strekker seg gjennom hele Nordmarka og godt inn i Oppland fylke. Spesielle restriksjoner gjelder i områder rundt inntaksvann til renseanlegg, nærmeste vann oppstrøms samt elv mellom dem.
Innenfor områdene med spesielle restriksjoner er det ikke tillatt:
- å bade (gjelder også hunder), fiske, pilke, ferdes med båt eller på annen måte forurense vannet.
- å slå seg ned (raste) nærmere enn 50 meter fra vann, bekker og elver.
- å slå leir (overnatte) i åssidene ned mot vann, bekker og elver.
Turgåere henstilles også om ikke å mate fugler. Dette tiltrekker mer fugl, og fugleekskrementer inneholder bakterier som utgjør en reell forurensningsfare.
Kilde: Vann- og avløpsetaten
Etiketter:
avløpsetaten,
forurensning,
kildene,
maridalsvannet,
vann
Vi kan vel ikke utelokke at dette er et stunt fra Imsdal eller lignende firmar som tjener gode penger på krisesituasjonen i Oslo. Bare en tanke.
Mistenker giardia-smitte i Oslo
En far og to barn på ett og tre år i Oslo fikk påvist giardia-smitte i forrige uke.
Les mer på Dagsavisen
Tips og triks i krisetider
VG har samlet sammen en liste over ting du bør tenke på...
- Det anbefales at alt vann til mat, drikke og tannpuss kokes opp.
- Dusjing og bading er greit, men unngå å få vann i munnen.
- Syke må kontakte sin fastlege eller legevakten om de har spørsmål.
- Tannleger kan inntil videre ikke borre.
- Kaffetraktere koker ikke vannet, og vil ikke bli tilstrekkelig renset.
- Et oppkok i vannkoker skal være nok til å drepe parasittene.
- Oppvaskmaskiner kan brukes som normalt, så lenge oppvasken er tørr.
- Salater og liknende som er skylt i ukokt vann må kastes.
- Kontakt lege ved symptomer
Hva med matlaging?
Koker du eller steker mat som inneholder vann trenger du ikke koke dette på forhånd. Dette fordi det ikke er leve- og groforhold for giardia-parasitten i så varme omgivelser.
Ja du vil spise døde parasitter, men de kan ikke skade deg. Hurra.
Ja du vil spise døde parasitter, men de kan ikke skade deg. Hurra.
Kan du drikke Kaffe?
Oppvask, nei. Oppvaskmaskin, ja!
Det er delte meninger rundt hvordan man skal håndtere oppvasken før vannet eventuelt skal friskmeldes, vi har samlet sammen en del uttalelser og konkluderer med følgende:
Skal du være helt sikker på å unngå giardia-parasittene må du koke vannet du skal vaske opp i. Også vannet du skyller oppvasken i.
Har du oppvaskmaskin er temperaturen her egentlig ikke høy nok, men fordi de fleste vaskemidlene nå om dagen inneholder sterk lut er dette nok til å ta liv av parasittene.
Skal du være helt sikker på å unngå giardia-parasittene må du koke vannet du skal vaske opp i. Også vannet du skyller oppvasken i.
Har du oppvaskmaskin er temperaturen her egentlig ikke høy nok, men fordi de fleste vaskemidlene nå om dagen inneholder sterk lut er dette nok til å ta liv av parasittene.
Styring på vannet
Nå i disse dager popper det opp forskjellige vann-arbeider-titler i hytt og gevær. Vanndirektører og vanninspektører. Men hva gjør disse menneskene i vannjobben deres om de ikke klarer å passe på at vi har vann vi kan drikke? Sitter de med bena på skrivepulten å spiller kabal? Eller kanskje Halo? Har disse vannmenneskene virkelig en så travel hverdag på jobb at de ikke får plass til det med vann som er viktigst? At det skal være drikkbart?
Når GE Health Care er de som snuser opp at vannet vi drikker kan gjøre oss syke må det jo være noe feil. Det viser kanskje bare at GE Health Care tar medisinproduksjonen deres seriøst og at Oslo Kommune mer eller mindre driter i om halve befolkningen sitter på do med kraftig diaré sånn at hele samfunnssystemet kollapser.
I tilegg blir vi matet med 100 forskjellige utsagn fra hundre forskjellige folk om hva som er riktig og hva som er galt. Dette må jo være en USA-inspirert taktikk for å ha kontroll over redde sjeler. Det er forvirrende og slitsomt å forholde seg til et hav av meninger og synsing og ting kan lett mistolkes og misforstås. Noen tror det er farlig å trakte kaffen på vanlig vis og noen tror det er farlig å vaske opp for hånd. Ingen VET hva som stemmer. Her skal vi samle all info vi kommer over og håper det kan hjelpe til at folk kan prøve å ta sine egne sluttninger til hva som er troverdig og hva som er tullsnakk fra mediakåte "forskere" som synes noe for å synse.
Når GE Health Care er de som snuser opp at vannet vi drikker kan gjøre oss syke må det jo være noe feil. Det viser kanskje bare at GE Health Care tar medisinproduksjonen deres seriøst og at Oslo Kommune mer eller mindre driter i om halve befolkningen sitter på do med kraftig diaré sånn at hele samfunnssystemet kollapser.
I tilegg blir vi matet med 100 forskjellige utsagn fra hundre forskjellige folk om hva som er riktig og hva som er galt. Dette må jo være en USA-inspirert taktikk for å ha kontroll over redde sjeler. Det er forvirrende og slitsomt å forholde seg til et hav av meninger og synsing og ting kan lett mistolkes og misforstås. Noen tror det er farlig å trakte kaffen på vanlig vis og noen tror det er farlig å vaske opp for hånd. Ingen VET hva som stemmer. Her skal vi samle all info vi kommer over og håper det kan hjelpe til at folk kan prøve å ta sine egne sluttninger til hva som er troverdig og hva som er tullsnakk fra mediakåte "forskere" som synes noe for å synse.
Abonner på:
Innlegg (Atom)