Så langt i år er 53 oslofolk smittet med parasitten giardia. Fra 2002 og frem til i dag har antallet økt jevnt og trutt, fra 33 personer i 2002 til 52 i fjor.
Det er ikke flere enn man må regne med i en så stor befolkningsgruppe, mener Karin Nygård ved Folkehelseinstituttet.
–.80 prosent av dem er smittet i utlandet. Økningen skyldes økt reisevirksomhet. Og når flere smittes i utlandet, smittes også flere her i Oslo. Giardia smitter nemlig enkelt fra person til person, innen familien eller miljøer der det er mye kontakt, som i en barnehage. Likevel er det noen tilfeller årlig der vi ikke vet hvor smitten kommer fra, sier hun.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar